tisdag 31 mars 2009

Så här långt har våren kommit

Från norr till söder och öst till väst, nu strömmar de in, vårtecknen. I Ragunda fotar en enstöring årets första tussilago med sin mobil, och mms:ar bilden till Aftonbladet. Vid Hornborgasjön siktar upphetsade ornitologer tranor i tusental, alltid fler än året innan, alltid i rekordantal. I Norrtälje plaskar två bleka lumpare med blemmor på rygg och rumpa runt bland isflaken. Varför? För blåa läppar, varsin rejäl förkylning och en bild i lokaltidningen under rubriken "Årets första dopp". Och i Gröndal, ja här har man återigen börjat kasta lystna blickar åt mataffärens oljiga pastasallader och tänkt att, ja jävlar om man inte skulle trycka i sig en sån där på vägen hem idag, utomhus. Och så tar man steget, köper salladen och äter den i det fria. Som på kontinenten. Sedan, när man är klar: en rap med smak av curry och förpackningen på valfritt ställe utom i papperskorgen. Som i Gröndal.

torsdag 12 mars 2009

Den portugisiske örlogsmannen...

Färdades med strömmarna ända från Mexikanska golfen, slank in i mälaren via Södertäljeslussen och trasslade in sig i Cementabåtens bogpropeller. I sundet mellan Reimers och GBK släppte han taget och kravlade utmattad upp på bryggan där bojbåten brukar ligga förtöjd under sommaren. En slät kopp kaffe på Gröndals kafé och han var på väg igen; släpade sig sorgmodigt genom snömodden i Gröndals centrum innan han slutligen, äntligen, lade sig att dö - utpyst, smutsig och förnedrad - under stjärnorna på Grenljusbacken. Vila i frid, din gamle manet.

måndag 2 mars 2009

Vad vi har att fira:

Vårt nya kylskåp. Daniel och Victoria. Söndag kväll och barnfritt. Besked om tid för Lennarts höftledsoperation. Bara tre veckor tills föreningen får nya fönster, treglas. Annas G på matteprovet. Bröllopsdagen (som vi missade i januari). Att vi sålde fonderna innan jul, nu har det ju gått ner ännu mer. Mars - vårmånaden. Forden ua på besiktningen. Alla härliga grannar.

söndag 1 mars 2009

Fattigmansfrappucchino

En fattig mans frappuchino. En på god smak och bildning fattig mans frappucchino. En på god smak och bildning fattig mans sura automatkaffe med tre sockerbitar i Pressbyråns pappmugg, som efter tömning nonchalant hivats över axeln och fusionerats med iskristallerna på Sjöbjörnsvägen.

fredag 20 februari 2009

Middagstips

Pannbiff med gräddsås och potatismos. Rårörda lingon och pressgurka. Ett stekt ägg på toppen, precis som på Tennstopet. Hunden fick resterna. Hoppla! Nu får du sluta skita så jag hinner hem till Sveriges sämsta bilförare.

måndag 16 februari 2009

Min helg

Helgen var rolig. På fredagen åt vi mysmiddag med kött och pom fritt. Sen hyrde vi en film. Den hete Guldkompassen och handlade om en flicka som levde i en annan värd. Pappa somnade innan slutet. Vi fick glass med chokladsås och var uppe ganska länge. På lördagen vaknade jag tidigt. Det var ju fotbollsmatsch. Både mamma, pappa och Lina var med. Mitt lag van med 9-2. Jag passade till ett mål. Sen åkte vi till nya COOP Forum i västbärga. Det vat jättestort. Större än något COOP forum jag har sett. Vi handlade en hel kundvagn full. Lina köpte en skiva med Ricky MArtin för sin månadspeng. Den kostade bara 49 kr. Jag köpte bara en grensladd till mitt rumm så kan jag koppla in datorn och teven och x-boxen på samma ställe. Mamma köpte bara en waxduk och ett hundrapack ljus. Pappa köpte nya tee-shirtar. De var vita och kostade bara 99 kronor för 3 styckna. Sen åkte vi och fikade hoss Amy och Lazlo. Det var gott. Vi fick frallor med rökt skinka. Och tomater. Och sen mandelkubb. Sen åkte vi hem. Vi var mätta och åt middag sent framför melodifestivalen delfinal 2. Vi röstade på HEAT. De var bäst och gick vidare till Final. Vi åt en enkle middag med bara plåckmat. På söndagen åkte mamma och Lina på hundkurs med Gustav. Jag spelade lite spel medans pappa satte upp hyllor i hallen. Sen hjälptes vi åt att plocka ner adventstakarna och julsjärnorna i jullådan. Sen gick vi ut med granen som har stått i förådet. Vi hittade ett ställe där andra hade ställt sina granar så vi ställde granen där. På kvällen åt vi fiskgratäng. Sen somnade jag tidigt efter sportspegeln.

lördag 7 februari 2009

Miljöbalken, 29 kapitlet, paragraf 7

"Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst ett år."

Du som tappade det här kuvertet innehållande överklagan av en p-bot kan inom kort vänta dig ytterligare korrespondens från åklagarväsendet. Innan jag la kuvertet på lådan, ångade jag nämligen upp det och stoppade ner den här bilden samt mitt vittnesmål. Vi ses i rätten. Heppåre.